Canvi d’oli en la moto

Anar en moto és una experiència única i emocionant, però per a mantenir-la en òptimes condicions és essencial realitzar un manteniment periòdic. Un dels aspectes més crítics, però sovint passat per alt és el canvi d’oli. Un canvi regular és crucial per a garantir un rendiment òptim i una vida útil prolongada del motor.

 

El motor d’una moto està compost per nombroses peces mòbils que generen fricció i calor. Aquí és on entra en joc l’oli del motor, que té diverses funcions crucials. Primer actua com un lubricant, reduint la fricció entre les peces mòbils i, amb això, evitant el desgast prematur. Després ajuda a refredar el motor en dissipar la calor generada durant la combustió. A més, l’oli també neteja el motor en atrapar partícules i residus.

 

Amb el temps, l’oli es degrada i perd les seves propietats, la qual cosa compromet la seva capacitat per a lubricar i protegir el motor. Això motiva el canvi d’oli regular.

 

Freqüència recomanada per al canvi d’oli

La freqüència amb la qual s’ha de canviar l’oli d’una moto dependrà de diversos factors, com el tipus d’oli utilitzat, el tipus de moto, i les condicions de conducció. En general, es recomana canviar l’oli cada 3.000 a 5.000 quilòmetres o almenys una vegada a l’any, fins i tot si no has aconseguit la distància recomanada. Tot i que en motos més modernes el fabricant ja estableix períodes de 12.000 a 15.000 quilòmetres, pel que és important que ens referim sempre al manual d’instruccions de la nostra moto.

 

Canvi d’oli

Abans de començar, assegura’t de tenir tot el necessari. Necessitaràs un recipient per a drenar l’oli usat, una clau anglesa per retirar el tap de drenatge, un filtre d’oli nou i, per descomptat, l’oli nou recomanat per a la teva moto.

En primer lloc, arrenca la moto i deixa-la funcionar durant uns minuts perquè l’oli s’escalfi. Això facilitarà el seu drenatge, ja que serà més fluid. Situa el caragol de drenatge de l’oli en la part inferior del motor i utilitza la clau anglesa per a afluixar el caragol deixant que l’oli usat es dreni en el recipient. Després, retira el filtre d’oli antic. Assegura’t que la junta del filtre anterior no s’hagi adherit al motor; si no, retira-la. Després, lubrica la junta del filtre d’oli nou amb el mateix oli nou que posaras al motor, a continuació col·loca el nou filtre d’oli i estreny-ho d’acord amb les especificacions del fabricant.

Torna a col·locar el caragol de drenatge i omple el motor amb el tipus i quantitat d’oli recomanat pel fabricant. Verifica el nivell utilitzant la vareta de mesurament o l’ull de bou (segons model de moto) i ajusta’l segons sigui necessari.

Arrenca la moto i deixa-la funcionar durant uns minuts. Verifica novament el nivell d’oli i ajusta’l segons sigui necessari. Assegura’t de rebutjar adequadament l’oli usat i el filtre. Moltes botigues d’autocomunicats accepten oli usat per al seu reciclatge.

 

El canvi d’oli és una tasca essencial per a mantenir la teva moto en condicions òptimes. Ignorar aquest manteniment pot comportar problemes costosos i una reducció significativa de la vida útil del motor. En prendre’t el temps per a canviar l’oli de manera regular, estàs invertint en la longevitat i el rendiment continu de la teva moto. No subestimis la importància d’aquest simple acte de cura que pot marcar la diferència en l’experiència de conducció i en la salut general del teu vehicle de dues rodes.