Quina és la progressió ideal en moto?
Una pregunta freqüent, la resposta a la qual sembla de sentit de sentit comú, però no sempre ho és ja que, en ocasions, ens trobem clients que busquen una moto d’alta cilindrada com a primera moto, sense o amb molt poca experiència al manillar.
Les motos i la velocitat son una font indiscutible de plaer però a la vegada es poden convertir en un malson si no escollim la moto que millor s’adeqüi a les nostres capacitats d’aquell moment en el temps.
Si bé el permís A2 va solucionar en gran part aquesta situació, ja que no permet conduir motos amb una potencia superior a 35 kw o 96 cv, ens trobem casos de persones que es van treure el carnet fa anys però no van arribar mai a conduir una moto (per exemple, per esperar al permís A i així estalviar-se comprar una moto d’iniciació en molts casos).
Tot i que som conscients de que les motos son una joguina cara i que la majoria de nosaltres no podem comprar una moto cada any, és important que, especialment quan estem començant, siguem conscients de les implicacions que tenen el pes i la potencia en la conducció de la moto i de que escollim les primeres motos amb el cap més que amb el cor. D’aquesta manera, el procés d’aprenentatge serà més ràpid i segur, i abans arribarem a tenir el domini i el coneixement que necessitem damunt de la moto per poder escollir la definitiva amb el cor.
No hem d’oblidar que una moto d’alta cilindrada o de tipus esportiu requereix tenir una bona base prèvia ja que, del contrari, ens mancaran moltes capacitats que amb aquestes motos no arribarem a adquirir per les limitacions que presenten.
Encara que l’ideal seria sempre estrenar moto, pels avantatges que té el fet de que sigui nova (per exemple la garantia) i saber que no ha estat maltractada, una bona opció, especialment quan estem aprenent, és adquirir una moto de segona mà en un establiment professional que també ens donarà una garantia legal sobre el vehicle (tot i que serà inferior que si aquest fos nou). Les caigudes a poca velocitat o fins i tot en parat son freqüents quan estem aprenent, i en una moto nova generalment tenim més por de que això ens passi ja que costa més diners
Així, quina seria la progressió ideal per aprendre d’una manera segura i eficaç?
Realment, l’ideal seria passar per quasi totes les cilindrades per anar escalant de la forma més progressiva possible. En cada cilindrada adquirirem diferents habilitats i millorarem la nostra confiança damunt la moto.
Tot i així, si hem començat en edat adulta, les cilindrades més petites de 49 cc i 125 cc se’ns quedaran massa justes en determinats moments, (per exemple, si fem trajectes per autovia per anar a treballar).
En aquest cas, una bona opció per iniciar-nos la trobem en la gama de 500 cc, que ens oferiran potencia suficient per totes les situacions quotidianes però amb una entrega molt suau i progressiva que ens permetrà desenvolupar un bon tacte de gas i de frens sense perill.
Una altra alternativa la trobem en la gama de models limitables pel carnet A2, que a la vegada, ens servirà per reestrenar moto en el moment en el que passem al carnet A i puguem deslimitar-la per gaudir de la potencia màxima d’una moto que ja ens serà familiar.
Com a conclusió, el que mai hem de fer és pretendre iniciar-nos amb una moto d’alta cilindrada i, en cas de dubte, deixar-nos assessorar pels professionals que trobareu en els nostres concessionaris.