Com he de dur l’equipatge en la moto?
Ens encanta viatjar, viure grans aventures damunt de les nostres màquines, ens agrada anar lluny, viatjar sense un destí fixat, gaudir del camí, dels paisatges, de la gastronomia… i potser fins i tot d’una nit d’acampada.
Però viatjar requereix dur equipatge, com més dies, més material necessitarem, però la capacitat de la moto és limitada.
El primer que hem de tenir en compte és que hem de ser realistes. No és el mateix pretendre afrontar un viatge en una CBR650R que fer-ho en una Àfrica Twin, ja que la capacitat d’ambdues és molt diferent. En qualsevol cas hem d’aprendre a prioritzar i endur-nos només el que sigui estrictament necessari, prescindint de luxes (especialment si viatgem en motos petites).
Per altra banda, també hem de tenir en compte que és molt important assegurar l’equipatge tan bé com sigui possible, del contrari podem patir un accident. Per aquest motiu sempre seran més recomanables les maletes de tipus rígid i que sempre duguin el corresponent suport per evitar que en tombar en alguna corba puguin interferir en el pas de roda.
A l’hora de repartir l’equipatge hem de tenir en compte com el pes afectarà a la conducció de la nostra moto. Per això hem d’intentar que el pes es trobi sempre el més a prop del centre de gravetat de la moto i tan baix com sigui possible.
Això significa que repartirem el pes en l’ordre següent:
- Seient del passatger. Si anem sols és més recomanable que aprofitem aquest espai en lloc de carregar el pes en el top case (desprès us explicaré el motiu).
- Maletes laterals. Els articles més pesats aniran en la part més baixa de les mateixes intentant equilibrar el pes en ambdós laterals.
- Top case. Si bé no en totes les motos és igual, es recomana no carregar pes en el top case (generalment ve indicat en el suport) ja que afecta directament – i de manera negativa – a la conducció i l’estabilitat de la moto, ja que queda allunyat del centre de gravetat de la moto i en un punt molt elevat i, en ocasions, queda fora de la moto, fins i tot, anant més enllà de l’eix de la roda de darrera. Tot això provoca un canvi de geometria en la moto que fa que sigui més difícil de conduir i menys estable.
També serà important que augmentem la precàrrega de l’amortidor de darrera per compensar l’excés de pes.