Els 5 grans oblidats dels manteniments
Tot i que sempre hi ha algun despistat, pràcticament tothom és conscient de que cal canviar l’oli del motor de la moto, amb més o menys assiduïtat en funció del model i dels intervals recomanats pel fabricant.
També sabem que hem de canviar pneumàtics (us explicàvem com saber si els heu de canviar o no en aquest article) i pastilles de fre quan se’ls ha acabat el compost (que us ho vam explicar aquí).
Però aquests no son els únics elements que requereixen de manteniment, i a diari trobem els que son els grans oblidats dels manteniments, components fonamentals per la nostra seguretat en la moto que moltes vegades descuidem.
- Suspensió i amortidor de darrera. Les barres de la forquilla, així com l’amortidor de darrera, en la majoria dels casos van plens d’oli. Aquest oli, amb el pas del temps i els canvis de temperatura perd les seves propietats. Els retens, encarregats de mantenir aquest oli dins de les barres, també es degraden amb el pas del temps, podent arribar a ocasionar fuites d’oli de les barres que, en el pitjor dels casos, pot arribar als discs de fre amb el consegüent risc que això suposa.
- El líquid que s’encarrega de que el motor es mantingui en una temperatura de treball òptima també és un dels grans oblidats. Com tots els líquids, amb el pas del temps i els canvis de temperatura perd les seves propietats i deixa de complir amb la seva funció de manera eficaç. En casos més extrems, a més, pot embrutar el circuit de refrigeració provocant obstruccions en el mateix que poden ser fatals per la nostra moto.
- Un altre component fonamental encarregat de garantir la vida útil de la teva moto. El radiador és l’element per on circula el refrigerant i que, amb el pas de l’aire, provoca que la temperatura d’aquest líquid disminueixi. Aquest element, amb el pas dels kilòmetres, es va obstruint amb la pols i els insectes, deixant de complir la seva funció. Per aquest motiu és important que, de tant en tant, es desmunti i es netegi en profunditat, per mantenir la temperatura del motor dins d’uns valors òptims.
- Filtre d’aire. L’element encarregat de garantir que l’aire que entra al motor per a la combustió es trobi lliure d’impureses que puguin provocar avaries. Tot i que el seu estat dependrà molt de la zona per on ens movem, és important revisar-lo en els intervals corresponents i canviar-lo sempre que sigui necessari.
- Mecanisme d’accionament del sistema d’embragatge. Probablement un dels components en els que menys pensa la gent (especialment ara que moltes motos equipen sistemes de canvi ràpid o “quickshifter”). Aquest mecanisme pot ser per cable (o sirga, “tradicional”) o hidràulic. En cas de ser dels primers, hem de tenir present que, si no volem que el cable se’ns trenqui, hem de tenir cura de que no es trobi excessivament tensat i de lubricar-lo de tant en tant. Per altra banda, si el sistema és de tipus hidràulic, hem de substituir el líquid igual que ho fem amb el líquid de frens.
Com sempre, si teniu algun dubte podeu passar a veure’ns i us assessorarem sense compromís.