Com puc saber que he de canviar els discs i/o les pastilles de fre de la meva moto?
La frenada és un dels aspectes essencials d’una motocicleta, un apartat d’especial importància del que dependrà la nostra integritat física, però que moltes vegades tenim tendència a descuidar.
El sistema de frenada, per normal general i en la majoria de motocicletes es constitueix de:
- Bomba de fre, ubicada al manillar o pedal de la dreta.
- Tub (més conegut com “latiguillo”) que pot ser metàl·lic o de goma
- Pinces de fre
- Pastilles de fre
- Discs de fre
Un líquid (el líquid de frens) és el que s’encarrega de fer que les pinces de fre es tanquin quan accionem la bomba de fre, provocant la fricció de les pastilles de fre amb els discs, aturant o disminuint la velocitat de la moto.
Tots aquests elements estan sotmesos a càrregues de treball i canvis de temperatura que en provoquen el seu desgast, de manera que hem de revisar-los de manera freqüent per estar segurs que la moto frenarà quan ho necessitem.
Quan hem de substituir cada element?
- El líquid de frens cal substituir-lo, com a màxim, cada 2 anys, sent recomanable fer-ho cada any
- Les pinces, la bomba de fre i el tub que connecta el sistema son els elements del conjunt que tenen una durabilitat superior de manera que serà suficient realitzant una inspecció visual de forma periòdica per assegurar-nos que no hi ha fuites i, en el cas de les pinces de fre, serà important netejar-les, com a mínim, cada cop que canviem les pastilles de fre per evitar que els pistons quedin bloquejats
- Els discs de fre, com a conseqüència de la fricció que pateixen amb les pastilles de fre, es van desgastant i perdent gruix, però aquest no és l’únic motiu que ocasiona que els haguem de canviar ja que, en determinades circumstancies, es poden haver vist exposats a situacions per les que no han estat dissenyats, arribant a deformar-se per haver sofert un excés de temperatura (per exemple, provocat per unes pastilles de fre inadequades)
- Les pastilles de fre son l’element que té més desgast del conjunt tot i que la freqüència amb la que les haurem de canviar dependrà de factors ben diversos com el tipus de moto, l’estil de conducció o el compost de les pastilles, entre altres.
Com podem comprovar l’estat dels discs de fre de la nostra moto?
Davant d’un desgast normal, podem comprovar el gruix del disc de fre amb un peu de rei. El disc de fre acostuma a dur una inscripció que indica el límit de servei, de manera que si el gruix és inferior a l’indicat, haurem de canviar els discs.
També es pot donar la situació que els discs es trobin dins dels límits indicats però que en frenar sentim una vibració, provocada per una deformació dels mateixos.
Es recomana canviar les pastilles de fre cada cop que hem de canviar els discs.
Com podem comprovar l’estat de les pastilles de fre de la nostra moto?
Podem aprofitar quan netegem la moto o quan comprovem les pressions dels pneumàtics per donar un cop d’ull a les pastilles de fre. Voler aprofitar-les en excés no només pot ser perillós sinó que pot comportar altres avaries per la fricció del suport metàl·lic de les mateixes que queda exposat quan el compost de fricció s’ha acabat, afectant als discs de fre.
Per comprovar-les només hem de mirar a través de la part posterior de la pinça de fre i veurem quina quantitat de material queda fins al suport metàl·lic.
Si tens algun dubte o creus que necessites pastilles i/o discs de fre nous vine a veure’ns a qualsevol dels nostres concessionaris i t’assessorarem sense cap compromís. I, si vols estrenar frenada, pregunta’ns pels nostres descomptes i promocions vigents.